Golfer Tiger Woods en sportkeldingmerk Nike zijn het eens geworden over een nieuw sponsorcontract.

Dat melden diverse media, waaronder Golfweek.com.

Over de hoogte van het bedrag en de lengte van de deal doen beide partijen geen uitspraken. De zaakwaarnemer van Woods liet in de afgelopen weken weten dat Nike mogelijk Woods aan zich wilde binden voor de rest van zijn carrière.

Nike staat al sinds het begin van Woods’ loopbaan in 1996 aan de zijde van de golfer. Ook toen hij ruim drie jaar geleden in opspraak kwam vanwege zijn buitenechtelijk, seksuele escapades. Dat leidde tot een scheiding van zijn echtgenote. En Tiger Woods verloor ook talloze lucratieve sponsorcontracten met bedrijven als AT&T, Accenture, Gatorade en Gillette.

De sponsorfilosofie van Nike

Maar Nike bleef de 37-jarige golfer trouw. Dat heeft meerdere redenen. Het sportmerk verbindt zijn naam graag aan underdogs en rebels gedrag. “Nike zoekt mensen waar iets spannends mee is”, zei sportmarketeer Marcel Beerthuizen in februari tegen Z24. “Ze sponsorden bijvoorbeeld Edgar Davids, omdat hij ergens voor staat. Voor brutaliteit, de wil om te winnen.”

Als één van hun atleten in de problemen komt, laten ze die niet gauw vallen. Nike heeft bijvoorbeeld wielrenner Lance Armstrong altijd gesteund, totdat er zoveel bewijs van dopinggebruik tegen de wielrenner was verzameld dat hij niet meer kon ontkennen.

Dat boegbeelden van hun voetstuk vallen, heeft geen negatieve weerslag op het imago van Nike. Een sportliefhebber zal het Nike niet verwijten dat Woods zijn vrouw heeft belazerd. Alleen als het echt niet meer kan, beëindigt Nike de samenwerking.

In het geval van Woods speelt er nog een andere reden. Het golfmerk van Nike drijft op Woods. Ze hebben een hele lijn met golfballetjes en -clubs aan hem opgehangen. Dat is veel meer waard dan welk sponsorcontract ze Woods ook bieden, al is de verbintenis levenslang.

Lees ook op Z24

Waarom Nike van schandalen zoals Oscar Pistorius houdt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl